Disponibili le FAQ 4.4.0 per X-Wing

Disponibili le FAQ 4.4.0 per X-Wing

FAQ aggiornate alla Wave 11: ciao ciao Biggs, ciao ciao Jumpmaster (?)

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Tutti i file sono disponibili nella sezione Download, liberamente scaricabili. Le versioni localizzate in italiano arriveranno il prima possibile e saranno scaricabili dalla stessa pagina.  Tenete d’occhio la nostra pagina Facebook per gli aggiornamenti a riguardo!

Andiamo a vedere insieme i cambiamenti principali di questa nuova versione

FAQ 4.4.0

(per ora in inglese, tradurremo la lista appena possibile)

  • If you Kylo action and there are no “pilot” cards left in the opponent’s deck, you can’t pick another action.
  • Added entry to Double Edge that in no way changes  how she works.
  • Added entry to Lieutenant Kestal that in no way changes how she works.
  • You have to declare Dash before maneuvering.
  • Sunny Bounder triggers before HLC. Also, if you trigger an ability to reroll dice, like spending a TL, and reroll 0 dice, you can still trigger her ability.
  • Clarified that Boba‘ing the Ghost Title removes its utility.
  • Clarified that Advanced Targeting Computer can’t combine with Targeting Synchronizer.
  • Vizago lets you keep the cloak token even after you swap out the Cloaking Device. You don’t have to roll for the device breaking if it’s swapped out, so it lets you effectively permacloak.
  • Cluster Mines must be placed in the tight-packed group of three, and cannot be spread out for instance when using Minefield Mapper.
  • Dead Man’s Switch is only measured from the part of your ship that is still on the mat if it fled the battlefield, but it does trigger under that condition.
  • Palp only work on Lightweight Frame on the newly rolled dice. If you declare before your initial roll, you must modify one of those, and can’t wait until Frame triggers.
  • Ships with PW of 3 or higher CANNOT use Guidance Chips to change a result to a [hit]. They must change it to a [crit].
  • Feedback Array CAN be used while affected by Blinded Pilot (old damage deck) or when you’re overlapping the target. It CANNOT be used when overlapping an asteroid or while you have a weapons Disabled token or when you have Blinded Pilot (new damage deck).
  • Jabba the Hutt works on other ships, too. It also works if Jabba is destroyed (though this part was already covered in the rules, where it says Jabba acts as a reference card even when the ship is destroyed or he is discarded).
  • Bodhi Rook lets you get a TL with M9-G8 on ANY friendly ship, because when you take a TL on a friendly ship with M9, you treat the friendly as enemy for that step.
  • Minefield Mapper DOES NOT let you drop a bomb equipped with EM twice. You can only trigger it once.
  • Clarified that Pattern Analyzer lets you fly over a debris and still get an action.
  • You can only trigger Pulsed Ray Shield if you can actually recover a shield.
  • R5-P9 changed. Now you must actually be able to recover a shield to spend the focus.
  • Added entry to Special Ops Training that in no way changes my understanding of how it works.
  • Targeting Synchronizer clarified AGAIN just in case anyone thought you couldn’t spend it to reroll attack dice and stuff.
  • Discarding and Removing have the same meaning.
  • When your template overlaps a mine token, the effect happens after the ship reaches its final position (and presumably before anything else).

NdPiffo: prevediamo a breve un ulteriore aggiornamento delle FAQ per limare qualche wording.   Tenete d’occhio la nostra pagina Facebook per gli aggiornamenti a riguardo!

Il Nostro Commento altamente tecnico, sottilmente ironico.

La FAQ 4.4.0 che è una delle cose migliori capitate al gioco.

Se vi state lamentando del “valore delle vostre carte dopo l’errata”, non c’avete capito nulla, nulla, nulla di giochi da tavolo fino ad oggi. Giocate pure a Magic, quella è valuta corrente e si addice di più alle piangine da FAQ.

Nerf a Biggs molto elegante, resta comunque giocabile perdendo l’esagerazioni precedenti.

Adv.Slam mi dispiace perchè tirare le cluster con Miranda era veramente divertente, però è probabilmente un nerf giusto che, insieme al resto, riporta in auge navi costose con pochi punti vita.

Ai jump probabilmente avrei lasciato lo slot droide (e nerfato k4 in linea con x7) e forse anche uno slot torpedo (magari aumentando il costo in punti di 1 o 2), così mi sembra un po’ esagerato, ma qualcosa andava comunque fatta.

Giustamente hanno distrutto la combo bomblet+genius (lasciando comunque genius un droide a costo 0 sensato)

Attanni necessitava una risistemata. Anche qua avrei preferito soluzioni più creative alla Biggs che una banale limitazione che uccide ogni ipotesi di sciamino scum, però ci sono pochi dubbi sulla precedente esagerazione di Attanni.

Poi finalmente hanno chiarito alcuni dettagli che prima erano lasciati a discrezione dei TO tipo ATC e Targeting Syncronizer.

(commento tecnico spudoratamente rubato a Lorenzo Marasca)

Approfondiremo tutto nella prossima live con X-Wing Academy, giovedì 26/10/2017 alle ore 21!

 

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